torsdag 17. september 2009

Hunden - menneskets beste venn

Helt siden jeg som baby ble lagt ned på gulvet ved siden av valpen til mine besteforeldre, har jeg vært et hundemenneske. Jeg har hele livet ønsket meg en egen hund, og mamma har blitt utsatt for masing i det uendelige. Den kunne blant annet lyde slik som dette: «Mamma, kan ikke vi få oss hund?», «Mamma, om vi får oss hund, kan jeg ha ansvaret for å gå tur med den hver dag! Jeg kan også støvsuge TO ganger daglig om det blir nødvendig!». Ettersom jeg ble eldre, ga jeg opp, og fant meg i at jeg ble nødt til å vente til jeg bestemte helt selv. Men min lillesøster fortsatte der jeg slapp, og til slutt ga mamma etter, innerst inne ønsket også hun seg en liten hund!

I mai i år kom den etterlengtede valpen inn i huset og gjett om jeg var glad! Nå hadde jeg endelig fått min egen hund, nemlig lille Ronja(som egentlig ikke er så liten lenger).

Ronja er et av de skjønneste vesenene på fire bein og hun bringer stadig fram latter i huset.
Tenk deg når du er litt deppa, kommer inn gjennom inngangsdøra og blir møtt av en hund som roper ”Hurra! Så glad jeg er for å se deg!” med hele kroppen – dagen blir straks mye bedre av det. En hund vil aldri dømme deg for hvordan du ser ut, og den vil alltid være der for deg. Og det er så utrolig mye morsomt man kan gjøre sammen! Ikke bare gå lange turer i skog og mark, men trene på alle mulige triks, drive med spor og agility. Ronja er veldig lettlært, og kan allerede sitte bamse, vinke, high five, gi labb, rull rundt, i tillegg til en del standard lydighet(sitt, bli osv.)
Her ser du et bilde av Ronja som vinker:




Det er også bevist at en hund er bra for helsa. Ikke få ganger har jeg lest om personer med fysiske eller psykiske lidelser som har fått livet snudd til det bedre ved hjelp av en hund.

Som nybakt hundeeier er jeg nå blitt en ivrig leser av hundelitteratur og bladet Vi med Hund. Senest i forrige uke leste jeg i dette bladet om en jente med anoreksi, som ved hjelp av en Schæfervalp er på god vei til å vinne over sykdommen. Når jeg leser slike saker, blir hengivenheten min til dette vakre dyret bare enda større., og jeg er ikke i tvil: hunden er menneskets beste venn!

Vil du lese mer om hunder, klikk deg også innom bloggen til Anniken, som også er redaktør i Vi med Hund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar