onsdag 23. juni 2010

Vaksinering og pakkelister

Avreisedato for Uganda(6.juli) nærmer seg med stormskritt, så i dag var det tid for vaksinasjon. Merkelig nok har jeg aldri hatt sprøyteskrekk, derimot har jeg syntes det har vært litt spennende med vaksinasjon og dermed gikk de to stikkene veldig bra. Etter en tur innom apoteket for å kjøpe malariatabletter, tok vi en drikkevaksine, og så var det meste av helseforberedelsene i boks.


Malariatabletter. Fikk streng beskjed av Linn om å skrive at det var hun som hadde tatt bildet, i tillegg til å linke til bloggen hennes. Så: fotograf er Linn Save og bloggen hennes finner du her.

Men billig er det ikke! Vaksineutgifter for fire personer tilsvarer mer enn hva jeg betalte for en toukers tur med fly og leilighet i Alcudia. Men det er jo en investering, for jeg vil ikke ende opp med malaria heller. I tillegg gjelder sprøyte- og drikkevaksinene i flere år, så da slipper jeg å ta nye før backpackerturen jeg skal på i oktober.

Nå har vi nettopp jobbet litt med pakkelistene. Mens jeg sitter og funderer på om det er best å ta med jogge- eller tursko, ramser lillesøster Linn fornøyd opp punktene under toalettsaker. Den startet slik: foundation, solpudder, concealer, maskara, eyeliner, øyenskygge... Dette førte til noen relativt rare blikk fra oss andre, særlig mamma, som egentlig aldri har brukt sminke. Linn forsvarte seg tappert: ”Vi skal jo i bryllup da!”. Sant nok, vi skal i bryllup. ”Men det er jo Afrika, du kan jo i hvert fall droppe solpudder og foundation”, prøvde jeg meg, og mamma nikket enig. Men mitt lille motargument nyttet lite, Linn er fortsatt fast bestemt på å ha med seg hele sminkekofferten sin. Selv har jeg også innsett at det kanskje kan være greit med noe sminke, selv om det bare er Uganda. Så du skal ikke se bort i fra at også jeg pakker med meg en liten sminkepung, bare bittelitt mindre enn den Linn kommer til å ta med seg.

3 kommentarer:

  1. Haha, solpudder har ikke vært på topp ti-pakkelista mi for afrikatur, nei. ;)
    Lommelykt, antibac-servietter og sunblock er mer aktuelt, litt avhengig av hvor (og hvordan) dere skal bo, da.

    SvarSlett
  2. Veldig enig med deg der:) De tingene du nevner, står i hvert fall på min pakkeliste!

    SvarSlett
  3. Hei Ida, jeg visste ikke at du hadde blogg jeg.
    Så fint innlegg du har skrevet .
    God tur til Uganda,og hilse mamma, Arnstein, og Linn,Hilsen Tanta di i Båstad

    SvarSlett