torsdag 24. september 2009

Virkelighetsfjernsyn for enhver smak

Reality-tv, i Store Norske Leksikon definert som virkelighetsfjernsyn. Ja, hva skal man si(eller i denne sammenhengen, skrive)? Det aller første som detter ned i hodet mitt når jeg hører Reality-TV er Paradise Hotel . Deretter tenker jeg på 71 grader nord. Bare se på bildene så skjønner du hvor to vidt forskjellige serier dette er, noe som også kan vise hvor bred reality-sjangeren er.

I Norge startet det hele i 1999 med Big Brother(klikk her for et forslag til en litt annen Big Brother-versjon) og Robinson. Jeg er faktisk en av dem som aldri fulgte med på Big Brother, og det kan jeg si med hånden på hjertet. Skjønte aldri helt hva poenget var med å stenge en gjeng mennesker inne i et hus og stemme ut en og en.

Derimot skal jeg ikke nekte for at jeg ikke så på reality-tv. Jeg fulgte intenst med på cat-fightene i Top Model og det ble noen timer foran skjermen med Ungkaren(som ofte forble ungkar) + noen få episoder av en og annen Robinson-sesong.

Men det første programmet jeg virkelig ble opphengt i var Idol. Jeg hadde en skikkelig crush på idol-David(flaut) i første sesong og ble umåtelig skuffet da det var Kurt som vant. I ettertid ser jeg at han muligens var den beste vinneren. Sesong to var jeg også en ivrig tilhenger, men da sesong tre kom, bestemte jeg meg for å droppe hele programmet. Slik gikk det ikke, og innen innen finalen var jeg også dette året hekta. Idag husker jeg ikke en gang hvem vinnerne var.

Man kan nekte så mye man vil, men innerst inne er det ett eller annet som fenger oss når det gjelder reality-tv. For enten du liker å se spennende naturopplevelser, brune unge mennesker som drikker seg dritings og hopper til køys med hverandre, kjendiser som danser eller romantikk på norske gårder, finnes det garantert et reality-program for akkurat deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar