mandag 5. juli 2010

Klare for avreise

Etter en rolig helg med avkobling på hytta, er det i kveld tidlig til sengs for å være opplagt til klokka halv fire i morgen tidlig(ja, du leste riktig: HALV FIRE PÅ MORNINGEN!). Passene ligger klare, kofferter og sekker er nesten ferdigpakket, kameraene er nyladet og minnekortene tomme – vi er klare for Uganda!

Litt om hvordan reisen vil bli:
Etter en tolv timers flytur med mellomlanding i Amsterdam, lander vi på flyplassen i Entebbe. Derfra kjører vi inn til Kampala, der bryllupet skal foregå. Allerede på onsdag finner første del av bryllupet sted. Da skal vi bruke nasjonaldrakten ”Gomesi”. Den består av et tykt bomullsteppe som man bruker som underskjørt(skal nesten krølles litt sammen for å få stor rumpe og mage :p ) og en tynn ”silkekappe” med store puffermer, som surres rundt deg så det blir en kjole. Synes faktisk de var ganske fine(minus det underskjørtet da, som sikkert blir veldig varmt også).
Lørdag blir det ”vanlig” bryllup. Da går vi i vanlige kjoler, men siden jeg og Linn skal være brudepiker, må vi ha like kjoler som noen av de andre jentene under seremonien. Senere på kvelden kan vi bytte til våre egne kjoler.

Når begge bryllupene er overstått, skal vi reise litt rundt i Uganda, blant annet blir det safari i Queen Elisabeth National Park, som jeg har lest utrolig mye bra om. Jeg gleder utrolig, og det blir veldig spennende å kunne reise litt rundt og bli kjent med en helt annen kultur. Men det er også et tankekors at det er veldig mange i Uganda som ikke har det så bra. Over 10 millioner (ca 30% av befolkningen) lever i total fattigdom, og den gjennomsnittlige levealderen er 45 år, både for kvinner og menn(bare 10% av befolkningen er eldre enn 45 år). Det er så uvirkelig for oss i Norge å forstå, så jeg tror jeg har veldig godt av en slik tur som kan sette ting litt i perspektiv.

Jeg skal prøve så godt jeg kan å få tilgang på Internett i hvert fall et par ganger i løpet av turen, så jeg får lastet opp litt bilder og kommet med noen korte oppdateringer. Uansett vil det komme et mer fyldig referat når jeg kommer hjem.

Så da sier jeg bare: Uganda, here I come!

Ha en fortsatt fin sommer, enten det er i Norge eller i utlandet, med jobbing eller ferie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar